Je hebt een boot, geen dagzeiler maar een scherp kajuitzeiljacht inclusief 4 slaapplaatsen.
Dus je kunt varen, eten koken en slapen.

De laatste keer dat ik aan boord sliep was ergens halverwege de jaren '80.
Samen met de grote Jelle in een 16m2. Onder de dektent. De boot was alles in één: zeilboot, keuken, slaapkamer, woonkamer en het hoosblik diende als pispot !
Door het radiootje klonk 's avonds om 11.00 de stem van Jaap van Meekeren; met het oog op morgen !
Sommige van deze kampeeravonturen zijn door mijn vader gedocumenteerd. Misschien dat ik ze ooit inscan en hier publiceer.

Anno 2010 is alles anders. Inmiddels ben ik getrouwd en we hebben 2 zonen.........en een kajuitzeiler.
Om aan deze nieuwe aanwinst te proeven, in alle facetten, besluiten wij om vanuit Grou richting Eernewoude te (motor)varen en te slapen.

Al jaren had ik tegen Heleen gezeurd dat watersporten schitterend is en dat er eigenlijk geen buitenlandse vakantie tegenop kan.
Nu ging het dan eindelijk gebeuren. Weliswaar met 2 kleine jongetjes die nog niet kunnen zwemmen, maar goed, de aftrap was er.

Zaterdag 23 mei, in de loop van de middag vertrekken we. Er staat een straffe wind 4 met uitschieters naar 5.
Om de boel niet overstuur te brengen, besluit ik gewoon op de motor richting Eernewoude te tuffen.

De mooie tocht voert ons langs de voor mij bekende plekken.
Heleen verbaast zich erover dat alle mensen elkaar groeten. Zo gaat dat op het water................

tocht

Pieter kijkt zijn ogen uit wanneer ie een sloep voorbij ziet varen met daarin een hond met een zwemvest aan.

Eenmaal in Eernewoude aangekomen blijkt dat we met de neus in de boter vallen.
Het is de opening van het watersportseizoen. In de gemeentehaven liggen allemaal oude sleepboten.
Tevens zijn er allerlei activiteiten voor jong en oud georganiseerd.
Wij zoeken een beschut plekje op in de jachthaven van Westerdijk. Dit om een rustige nacht te verzekeren. Niet voor onszelf maar wel voor de jongens.

havenwest 1

havenwest

Nadat we zijn afgemeerd gaan we met de jongens naar het dorp. Daar is van alles te beleven.
Bij de fa Wester eten we een hapje en keren daarna terug aan boord. Het slapen gaat wonderwel goed.
Jelle heeft zijn eigen slaapruimte. Pieter slaapt bij ons. Hij hoeft ook niet op het gebruikelijke tijdstip naar bed.
Alles is nieuw en spannend, dan kun en wil je niet slapen. En terecht !!

De volgende dag na het ontbijt varen we weer terug naar de thuishaven. Het is schitterend weer, helaas alles tegen de wind in.
Met ruime wind had de rolgenua wel even uit gekund. Maar je kunt niet alles hebben.......................