Het aanhoudende zomerse weer in het voorjaar doet ons besluiten om 3 daagjes op pad te gaan met de Sela.
De geplande route is; vertrek uit Grou, richting Langweer om uiteindelijk in Heeg te belanden.
Het is werkelijk schitterend weer.

Opa Jelle en Oma Teresa zwaaien ons uit. Zelf vertrekken ze morgen, na een verblijf van 6 weken in Nederland weer naar Portugal.
Het uitzwaaien stelt Jelle in de gelegenheid om een paar kiekjes te schieten van onze boot op het water.
De meeste booteigenaren weten dat plaatjes van je eigen boot op het water een zeldzaamheid zijn.
Wist ik veel dat we binnen een uur nogmaals gefotografeerd zouden worden door.........................een mede Fantasia-eigenaar.

trip heeg1

Omdat de wind ongunstig is om door het PM kanaal te zeilen wordt de motor aangezet.
Het kanaal is een saai stukje vaarweg, maar wel de ontsluiting naar mooie zeilgebieden.
Zelf laat ik de trouwe Yanmar een tandje harder werken om snel op het Snekermeer te zijn.

trip heeg

Spoorbrug bij Grou gaat open wanneer we aankomen. Das mooi !
Het volgende stuk voert ons naar de brug bij Oude Schouw. Eenmaal daar aangekomen ontwaar ik nog een Jeanneau Fantasia.

trip heeg7

Ik vraag Heleen om het fototoestel. Snel knip ik een paar plaatjes. De mede "Fantasiast" begrijpt het en zijn vrouw komt ook met een fototoestel bovendeks.
Er worden van onze boot ook een paar plaatjes geknipt. De Fantasia komt bij ons langszij en met een grijparmpje (zo één die oude mensen gebruiken om de post op te rapen) wordt aan Heleen
een visitekaartje overhandigd. Kunnen we later mooi de foto's over en weer mailen !
"Mooi bootje" roepen we nog even over en weer. Natuurlijk!

trip heeg6

Eenmaal door de sluizen van Terhorne bevinden we ons op een rustig Sneekermeer. We tuffen rustig richting de Noorder Oude Weg.
Heleen verzorgt koffie en eten. Prima !!

Omdat we snel in Langweer willen zijn zodat de jongens op het strand kunnen spelen wordt besloten om niet te zeilen. Dit omdat de wind ongunstig is.
Geeft niets, ik had me er in het begin al op voorbereid dat met zulke jonge kinderen ( 1 en 3 jaar oud) dat wanneer we op het water zouden zijn de zeiltijd ongeveer 10% zou bedragen.
We zijn met schitterend weer op het water, wat wil een mens nog meer ?

De brugopening voor de Langweerderwielen laat niet lang op zich wachten.
Nadat we zijn door de brug zijn volgt direct de hoge brug over de A7.
Met argwanen laat ik de boot voorzichtig richting de brug "sluiipen" Zou dit wel passen?
De laatste keer dat ik hier onderdoor voer was ongeveer 25 jaar geleden, met een 16m2. De mast van een 16m2 is net zo lang als een polsstok.
Ik kijk even achterom. De mensen die achter ons varen zien mijn verontrustende blik.  "past wel hoor" roept de schipper lachend..........
Ik geef gas en vaar (natuurlijk) probleemloos onder de brug door. Mooi, weten we dat ook voor de volgende keer ;-)

De Langweerderwielen kenmerkt zich door ondiepe stukken. Onze boot steekt, met de kiel en het roer omhoog slechts 70 cm diep. Hiermee kun je zelfs op nat gras nog varen.
De wind is gunstig. Daarom trek ik de genua uit. De boot begint direct te lopen. Heleen merkt op dat er met het zeil omhoog echt wat gebeurt.  Dat klopt !
Je voelt enige kracht, de boot gaat een beetje scheef hangen. Geweldig.
We zeilen het meer 1 keer op en neer en zoeken dan de haven op.

Omdat het halverwege de middag is en de meeste mensen nog een mooi plekje willen hebben, is het druk bij de haveningang.
Gewoon rustig blijven is het devies. De havenmeester stuurt ons de haven in met de opdracht om zelf een plekje uit te zoeken.
We varen zo ver mogelijk door en landen keurig netjes in een box waar een vriendelijke Duitse meneer onze landvasten aanpakt. Wat zijn watersporters onderling toch vriendelijk.

trip heeg5

De rest van de middag brengen wij door aan het, speciaal voor kinderen geoutilleerde strand.
De mannen hebben het naar hun zin ! Af en toe lopen we even langs de boot om iets te eten of te drinken uit de koelkast te halen.
's avonds eten we een frietje in het dorp. En maken een wandeling, waarbij het nuttigen van een ijsje de bedtijd voor de jongens markeert.
Het in slaap komen gaat wat moeizaam, ondanks dat Jelle zijn gebruikelijke schoonheidsslaapje heeft gemist en de jongens extra moe zijn door het verblijf op het water.
Maar ja wat wil je? Tis weer een beetje nieuw en spannend en dan wil je eigenlijk niet slapen..................

trip heeg3

De volgende dag vroeg op. Ontbijten en wegwezen.
Op naar Heeg.
Eenmaal op de Langweerderwielen wordt de Yanmar het zwijgen opgelegd. De genua wordt uitgetrokken. Het schip loopt op dit ene zeil net zo snel als op de motor.
Verschil is dat we rust hebben aan boord.

Het is schitterend zeilweer en zoals nu lijkt alles tot Heeg bezeild !
We zeilen tot aan de brug bij de Janesloot. deze gaat direct open. We trekken wel even het zeil in en gaan op de motor door de brug.
Dit om ongewenste situaties te voorkomen.
Het hele stuk door de Jeltesloot hebben we ruime wind, kracht 3 tot 4. Het schip loopt 5 knopen
Wanneer we op het Heegermeer aankomen zetten we het grootzeil erbij. De boot "vliegt" richting Stavoren uit, alsof het wil zeggen: "IJsselmeer here we come !"
Halverwege het Heegermeer besluit ik terug te varen richting Heeg.
Inmiddels is de wind aangehaald tot kracht 5. Onder vol tuig een stukje aan de wind. Ik merk dat mijn mede opvarenden dit wat minder prettig vinden. Boot gaat behoorlijk scheef en stampt tegen de golven.
Omdat het voor iedereen plezierig moet blijven, varen we op de motor verder.

Uiteindelijk varen we rustig op de motor richting passantenhaven de Pharshoeke.
Hier leggen we aan.
Met een strandje inclusief speelattributen naast de jachthaven is het middagprogramma een herhaling van zetten van de middag ervoor.
De jongens vermaken zich uitstekend en pa & ma liggen lekker te zonnen.
'S avonds gaan we een hapje eten in Heeg. Ook nu nemen we ter afsluiting een ijsje.
Bij de ijssalon staan 2 dames van middelbare leeftijd. Met verbazing kijken ze naar die 2 blonde koppies (Pieter en Jelle)
Of die 2 knappe kereltjes van ons zijn, hoe ze heten en hoe oud ze zijn. De dames willen alles over de beide heren weten.
Trotse ouders als we zijn geven we uitgebreid antwoord op alle vragen die op ons worden afgevuurd.

trip heeg2

Wanneer we bij de boot zijn aangekomen blijkt dat 2 dagen op het water zijn tol begint te eisen; iedereen heeft rode konen en gaapt continue.
Op de vraag aan Pieter (die met zijn ogen half dicht en oren die zo rood zijn dat ze de hele kajuit verlichten, een filmpje op de laptop probeert te kijken) of hij misschien moe is en wil slapen krijgen we als antwoord  "nee".
Natuurlijk een stomme vraag aan een bijna 4 jarige........
Dat iedereen binnen een uur slaapt hoeft verder geen uitleg denk ik zo...........

trip heeg4

De volgende morgen MOETEN we weer richting huis. Overmorgen MOGEN we weer aan het werk.
Het is wederom mooi weer en er staat een prachtige wind 4............... pal op de kop.
Op de motor keren we het hele stuk terug naar Grou. We vertrekken om 09.15 en komen om 12.15 aan in de thuishaven.
Er staat ons nog een autoritje van ongeveer anderhalf uur te wachten.
Dit is geen probleem.
Wanneer we bij Grou de rijksweg 32 opdraaien, vraag ik aan Pieter en Jelle wat ze ervan vonden maar ik krijg geen antwoord...........de kracht van de zon en het water heeft andermaal gewonnen.